Càritas del Bisbat de Vic vol actuar sobre les noves pobreses

Càritas Diocesana de Vic es planteja com a repte detectar i actuar davant les noves formes de pobresa. El bisbe de Vic, Mons. Romà Casanova, el delegat episcopal de Càritas, Ramon Donada, i la directora, la germana Adoració Pujadas, van presidir el dissabte 3 de juny, l’Assemblea General Ordinària d’aquesta institució de l’Església que es va fer al Seminari de Vic i on es va aprovar la memòria d’activitats del 2016 i el pressupost d’aquest 2017. L’any 2016, el conjunt de les Càritas diocesanes van atendre directament un total de 4.729 persones (2646 dones i 2083 homes), un 6% % més que l’any anterior.

Tècnics i voluntaris han constatat com s’ha ampliat l’espectre de persones amb situació de vulnerabilitat. La precarietat laboral ha fet que persones que estan treballant hagin de continuar necessitant el suport de Càritas fet que fa pensar que existeix una pobresa oculta amb què Càritas ha de treballar i que cal denunciar. Davant d’aquest panorama, Càritas vol realitzar projectes adaptats a aquestes «noves realitats». En el camp sociolaboral i d’economia solidària, per exemple, s’han acompanyat 503 persones amb accions com formació, intermediació, pràctiques… per tal de millorar la seva capacitat d’inserció al mercat laboral.

El perfil de persones que Càritas han atès el 2016 serien homes i dones d’entre 24 i 44 anys (42% del total). Les xifres constaten una tendència mostrada als darrers anys: L’augment del percentatge de persones autòctones que demanen suport a Càritas i que el 2016 representaven el 40% del total.

En el programa d’acolliment i atenció socials es van beneficiar un total de 5.397 persones que van rebre 11.561 ajuts (2.511 econòmics i 9.050 en espècies). El nombre de persones ha baixat notablement però s’ha detectat com en alguns casos s’aguditzen problemes de salut física i mental, degut que les situacions de crisi s’allarguen en el temps. L’habitatge segueix sent un maldecap. L’any 2016, un total de 216 persones es van beneficiar de projectes desenvolupats per Càritas en aquest camp. Destaca com a novetat la masoveria urbana de Manresa que ha permès renovar 5 habitatges i acollir 5 famílies d’un total de 32 sol·licituds rebudes.

Un dels aspectes del 2016 ha estat el treball de conscienciació i acollida de persones refugiades que el Bisbat ha delegat a Càritas. S’ha donat suport a l’entitat Dianova Catalunya en el procés d’integració de les persones acollides a Vic i Manresa. Altres aspectes destacats de la memòria de l’activitat de Càritas destaca la consolidació del programa «Empreses amb cor» (117 col·laboracions i 9 convenis), projectes d’inclusió social amb infants i joves (382 participants), amb adults (214 participants), amb gent gran (133 participants), dones (26 participants), família (12 participants) i jurídic i migració (178 persones).

En la memòria també es constata que Càritas va tancar l’exercici 2016 amb un dèficit de 93.222 euros que s’ha pogut assumir pels resultats positius d’anteriors exercicis. En aquest sentit, Càritas espera compensar-ho el 2017 amb noves campanyes i iniciatives de captació de recursos.

En l’assemblea també es va aprovar la terna per substituir a la germana Adoració Pujadas que ja va anunciar la seva intenció de no repetir com a directora. El Bisbe de Vic haurà d’escollir entre els noms proposats de Jaume Camps, Rufí Cerdan i Josep Maria Pratsobrerroca.

Veure memòria completa de Càritas Diocesana de Vic del 2016 (clica aquí)