Manifest de Jesuïtes i Càritas sobre els CIE

El Servei Jesuïta a Migrants i Càritas Espanyola han fet públic un manifest on s’hi remarquen els pocs avenços en l’aplicació del Reial decret sobre el Reglament de funcionament i règim interior dels Centres d’Internament d’Estrangers (CIE) d’ara fa un any. Entre altres coses, el manifest considera especialment rellevant que:
No s’hagin nomenat els administradors responsables dels serveis assistencials ni els metges de l’Administració General de l’Estat responsables dels serveis mèdics.
Tampoc s’han constituït les Juntes de Coordinació, figura fonamental per a la planificació i seguiment dels serveis sanitaris, assistencials i socials als centres.
Alguns CIE continuen sense tenir un règim general d’accés d’ONG.
No hi ha serveis d’assistència social en tots els CIE.
Els serveis d’assistència sanitària no es presten en les condicions necessàries. No hi ha infermeries.
No hi ha un servei de traducció estable ni accessible quan cal.
Tampoc s’han fet millores substancials en les instal·lacions, tret d’aquelles motivades per “raons de seguretat”. L’excusa adduïda per no fer aquestes millores es basa en la falta de recursos, cosa que no és obstacle per fer nous CIE.
Per tots aquests motius, afegit a les denúncies, a la falta de drets en aquestes instal·lacions i la recent sentència del Tribunal Suprem declarant inaplicables o nuls alguns articles del Reglament, sobren raons, afirmen, per procedir al tancament dels CIE i avançar en la recerca d’alternatives. No obstant, mentre hi hagi persones migrants internes, els seus drets s’han de respectar.
El manifest acaba “animant la comunitat cristiana i la societat en general a estar alerta enfront d’aquests espais opacs que tant sofriment generen, en els quals tanquem persones migrants per una simple infracció administrativa, per no tenir papers”.