Informe Oxfam-Intermón: Els paradisos fiscals

Oxfam Intermón ha fet públic el passat mes de març un exhaustiu informe sobre l’evasió i l’elusió fiscals titulat “La il.lusió fiscal”. Aquesta organització estima que cada any els països en desenvolupament perden pel cap baix 100.000 milions de dòlars per incentius fiscals a les grans empreses. I la Unió Europea deixa de recaptar cada any per aquest motiu un bilió d’euros, l’equivalent a dues vegades la despesa pública en salut dels 508 milions d’habitants que té la Unió. Pel que fa a l’estat espanyol, el frau fiscal anual és d’uns 59.000 milions d’euros, xifra superior a tot el pressupost públic de sanitat.

Segons l’anàlisi de l’ONG, el nombre de filials de les grans empreses espanyoles –les que cotitzen a l’Ibex35 de la borsa- en paradisos fiscals ha arribat a les 810 l’any 2013, el pitjor any de la crisi econòmica. Això significa un augment del 44% de la seva presència en aquests paradisos respecte el 2012. Les Illes Caiman són un dels països predilectes per a la inversió estrangera des d’Espanya; aquest país ha atret durant el darrer any 1.969 milions d’euros. Oxfam constata que aquesta quantitat és superior a la que destina els Pressupostos de l’Estat a serveis socials. Per això, tot aprofitant que aquest any 2015 és un any d’eleccions, Oxfam fa una petició als partits polítics perquè incorporin als seus programes una llei contra l’evasió fiscal.

L’organització conclou que “l’existència i ús d’aquests paradisos fiscals roba fons públics als països més pobres tot generant encara més pobresa i desigualtat”.

Es pot llegir o descarregar l’informe sencer clicant a Informe-Oxfam.