Acollida de persones refugiades a Vic: balanç dels tres mesos d’estada a la ciutat

Amb aquest títol l’Ajuntament de Vic, Dianova i el Seminari de Vic van organitzar una jornada informativa al Seminari vigatà el dimecres 14 de desembre.
Dianova, una entitat social d’àmbit estatal que treballa en programes de protecció internacional i ajuda humanitària, és la responsable d’acompanyar el procés d’acolliment i integració de les vuitanta-una persones refugiades que han arribat a la diòcesi de Vic. Quaranta-una viuen al Seminari de Vic i quaranta a l’antiga casa de les Germanetes dels Pobres, avui gestionada per la Fundació Germà Tomàs Canet de part de l’Orde Hospitalari de Sant Joan de Déu a Manresa.
Dianova rep una subvenció del Ministeri de Treball i Seguretat Social de l’Estat per a realitzar l’itinerari en tres fases: sis mesos d’acolliment, sis mesos d’incorporació a la societat i sis mesos d’autonomia. En la jornada va explicar que, en el cas de Vic, de les 41 persones refugiades, 23 són dones i 28 homes, que hi ha 12 infants en edat escolar i 2 nadons; 6 famílies representen 28 persones del programa. Són de 14 nacionalitats diferents. El 90% estan empadronats i el 100% dels infants estan escolaritzats en diverses escoles de Vic o en escoles bressol. El 100% tenen la targeta sanitària, 25 es troben vinculades al Consorci per a la Normalització Lingüística d’Osona i alguns ja estan enregistrats al Servei d’Ocupació de Catalunya per a iniciar un procés de recerca de treball.
Durant l’acte es va posar en evidència la manca de col·laboració i deixadesa de l’Estat espanyol, que és el qui té les competències plenes en aquest assumpte, i que la mateixa Generalitat s’assabenta de l’arribada de persones refugiades amb vint-i-quatre hores d’antelació, fet que no permet de preparar la seva arribada degudament.
Tot just ara hi ha 500 persones en tot l’Estat acollides en el programa de protecció internacional de les 16.000 a què es va comprometre el govern inicialment durant els pròxims dos anys.

(Notícia publicada al Full Diocesà de l’1 de gener de 2017)